1800-talets tändstickor var en produkt präglad av en tid som andades optimism och framtidstro. Världen krympte och med hjälp av telegraf, telefon och järnväg spreds nyheter snabbt. Intryck strömmade in i människors vardag, intryck som omsattes i bilder, logotyper och varumärken.
Tändsticksfabrikanterna var lyhörda för den nya tidens strömningar. Uppslag till nya märken hämtades från nyheter inom teknologi, politik, konst, arkitektur och kändisvärlden m.m.
Kopiering var ett stort problem för många tillverkare. Först 1884 blev det möjligt att registrera och skydda varumärken. Tändsticksfabrikanterna började bevaka sin upphovsrätt och anspråken på originalitet växte. Slagkraftiga etiketter blev viktigare i konkurrensen och variationen på motiv varierade mycket. Etiketter kunde ha teman på allt från myter och sagor, kungar och krigshjältar till djur och natur samt reklam. Etiketterna spred även koloniala föreställningar, där rasistiska nidbilder och karikatyrer föreställande människor, djur och kultur blev en del av utbudet.